Geometria kół

Jeśli masz wrażenie, że Twój samochód nie porusza się we właściwym kierunku, mimo że ciśnienie w oponach jest prawidłowe, to najprawdopodobniej potrzebne jest ustawienie geometrii kół. Dysponujemy narzędziami diagnostycznymi, dzięki którym jesteśmy w stanie dokładnie określić poziom zbieżności i przeprowadzić odpowiednie prace korygujące nachylenie i pozycję kół. Warto jak najszybciej zdecydować się na ustawienie zbieżności, ponieważ cała procedura trwa zaledwie kilka chwil, a dzięki niej możesz przez wiele miesięcy cieszyć się większym komfortem prowadzenia pojazdu oraz większym bezpieczeństwem.

Na czym polega ustawienie zbieżności kół?

Zbieżność kół jest to pozycja, w jakiej znajdują się koła względem siebie. Ich ustawienie może zmienić się w wyniku stłuczki, najechania na wysoki krawężnik z dużą prędkością lub przejechania zbyt szybko po wertepach. Warto jednak wiedzieć, że zbieżność kół może się również rozregulować po pewnym czasie w wyniku codziennej eksploatacji auta.

Geometria polega znalezieniu takiego ustawienia kół, dzięki któremu będą one w maksymalnym stopniu przylegać do ziemi, gwarantując stabilność samochodu na drodze. W ramach ustawiania zbieżności mechanik musi wykonać trzy kluczowe czynności:

  • zmienić długość drążków kierowniczych,
  • zmienić długość drążków zbieżności,
  • dokręcić lub odkręcić śruby wahaczy.

Jak rozpoznać niewłaściwą zbieżność kół?

Jednym ze sprawdzonych sposobów na zweryfikowanie zbieżności kół jest puszczenie na moment kierownicy podczas jazdy na wprost. Jeśli samochód zacznie wtedy skręcać w prawo albo w lewo, to znaczy, że najprawdopodobniej koła są źle ustawione.

Kolejnym objawem złego ustawienia kół jest sytuacja, kiedy podczas jazdy na wprost przy wysokich prędkościach, konieczne jest włożenie dużego wysiłku, żeby zapanować nad kierunkiem jazdy samochodu. Złe ustawienie kół objawia się również tym, że podczas jazdy trzeba włożyć więcej wysiłku, żeby samochód skręcił. Auto może również inaczej skręcać w lewo niż w prawo (i na odwrót).